Jak připojit
Připojíme kabel (obvykle červený) na plus pól vybitého akumulátoru příjemce, druhý jeho konec na plus pól akumulátoru dárce. Pak teprve spojíme druhým (obvykle černým) kabelem minus pól akumulátoru dárce s kostrou motoru příjemce (nejlépe na dobře ukostřeném místě bloku motoru, vyhneme se tak jiskření). Tedy: minus na kostru. Nastartujeme nejprve dárce, pak teprve příjemce, současně se zapnutím nějakého většího spotřebiče, což by mělo ochránit elektroniku před šokem. Spotřebič po chvíli vypneme.
Poté, co motor příjemce naskočí, můžeme motor dárce vypnout. Pokud u dárce motor hned zhasne, není u něj problém v baterii, ale v elektroinstalaci. Motor příjemce necháme běžet dál a přistoupíme k odpojení kabelů. Pochopitelně v opačném pořadí. Nejdříve kostru, pak plus pól. Baterii bychom poté měli dobít alespoň hodinovou jízdou. Pokud vybití akumulátoru způsobilo například zapomenuté zapnuté rádio, nebo rozsvícené vnitřní světlo, bude po nabití fungovat bez problémů. Jestliže už je ale například starší než čtyři roky a vybil se bez zapnutí spotřebičů, měli bychom uvažovat o koupi nového akumulátoru.
Ještě jedno upozornění je důležité. Vedle toho, jaké máme kabely, měli bychom si také uvědomit, že ani sebeochotnější dárce energie s malým vozem a malým motorem, nám nepomůže, pokud budeme chtít nastartovat dodávku s dvoulitrovým dieselem. Rada je jednoduchá – řiďte se shodným výkonem motoru obou vozů.
Neroztlačujte
Dříve bylo běžné, že pokud motor nenastartoval, našlo se dost ochotných kolemjdoucích, kteří zatlačili a motor se rozeběhl. U současných moderních vozidel s katalyzátory a vstřikováním paliva se ale nedoporučuje roztlačování ani roztahování. Do katalyzátoru se může dostat množství nespáleného paliva, které pak po naskočení motoru spolehlivě katalyzátor vypálí a zničí. Rovněž u motorů, které mají řešen rozvod řemenem, toto není právě ideální způsob startování. Hrozí poškození řemene, přeskočení polohy ventilů a pístů apod.
Pozor na to, co kupujete
Na pultech nejrůznějších obchodů s autodoplňky, ale i v hobbymarketech a dokonce supermarketech leží množství startovacích kabelů. Pozor ale na to, co vlastně kupujete. Německý autoklub například doporučuje průřez kabelů pro majitele benzinových aut alespoň 16 mm2, pro diesely a větší benzinové motory pak alespoň 25 mm2. Pozor – hovoříme o kabelu a ne o celkovém průřezu toho, co vidíme na pultu. Za silnou gumovou nebo plastovou izolací se uvnitř může nacházet kablík, který nám svou konstrukcí neumožní nic nastartovat.