Co dělat při smyku?
Dostat na motorce smyk nedá žádnou velkou práci. Stačí k tomu neopatrné přidání plynu nebo najetí na povrch s nízkou přilnavostí. Anebo kombinace obojího. My vám teď poradíme, jak se v takové situaci zachovat, aby to nebolelo ani vás, ani motorku.
Předek vs. zadek
Pokud vám v zatáčce nenadále uklouzne přední kolo a motorka bude ve velkém náklonu, nemáte prakticky žádnou šanci smyk korigovat a ve většině případů upadnete. Jsou případy, kdy šikovný a velmi rychle reagující jezdec dokáže postavit už padající motorku kolenem. To vyžaduje extrémní odhodlanost, schopnost nezpanikařit a nezavřít ve chvíli smyku plyn. Když začne klouzat zadek, máte velkou šanci nespadnout. Co tedy dělat?
Nedělejte nic
V naprosté většině případů je nejlepší, pokud neuděláte nic – motorka se totiž sama srovná, jenom jí to musíte dovolit. Pokud v panice prudce zavřete plyn (to je případ 90 % jezdců, prostě automatický reflex těla, který se dá jenom velmi těžce odnaučit), může se stát, že zadní pneumatika velmi rychle chytí ztracenou přilnavost a pošle motorku do highsideru. Jde o klasický smyk na zadní kolo, kdy se pneumatika po chvilce klouzání chytí a stlačený zadní tlumič vás vyhodí ze sedla. Je velmi těžké v tuhle chvíli správně zareagovat. Podvědomě budete dávat řídítky kontra a snažit se smyk vyrovnat, ale i v tuhle chvíli hrozí další nebezpečí – vaše korekce může být až příliš velká a opět hrozí highsider. Není snadné tomu uvěřit, ale pokud v případě lehkého smyku neuděláte vůbec nic, motorka se pomocí své gyroskopické stability a odstředivých sil sama rovná.
Koukejte se tam, kam chcete jet!
Motorka pojede tam, kam vy budete směřovat váš pohled, vždycky a bez výjimek! Nikdy se nesmíte soustředit na jakoukoliv překážku. Očima stále sledujte výjezd ze zatáčky nebo se dívejte do míst, kam se s motorkou můžete bezpečně vejít. Toto funguje v každé situaci, ale pokud dostanete smyk, je správný pohled ještě mnohem důležitější. Podvědomě donuťte svoje oči, aby se koukaly do míst, kam chcete jet, a jemným pohybem těla motorku stabilizujte. Mašina si potom sama najde cestu, jak se s lehkým smykem vyrovnat. Funguje to, máme to vyzkoušené.
V jemnosti je síla
Pokud už při smyku zareagujete jakkoliv, hlavně to udělejte pomalu a jemně. Ve většině případů se dá smyk vyrovnat lehkým přivřením plynu. To bude znamenat, že zadní guma opět chytí ztracenou trakci. Tato technika však bude vyžadovat tvrdý trénink – jak psychický, tak hlavně fyzický. Je jasné, že pokud nenajedete na povrch, který nemá žádnou přilnavost (třeba souvislá vrstva ledu), motorka bude mít vždycky alespoň nějaký grip, a tím pádem ji můžete pořád částečně ovládat.
VE VĚTŠINĚ PŘÍPADŮ JE NEJLEPŠÍ NEDĚLAT VŮBEC NIC!