Prázdniny jsou rizikovým obdobím pro řidiče, na silnicích za první pololetí zemřelo už 229 lidí

1. července 2022

Letní prázdniny se blíží a s nimi bohužel i období častějších dopravních nehod. Dosavadní bilance letošního roku je navíc velmi varovná. Od ledna do června 2022 zemřelo podle předběžné policejní statistiky na silnicích už 229 lidí, což je za toto období nejvíce od roku 2015. Prázdniny dlouhodobě patří mezi nejrizikovější část roku z hlediska dopravní nehodovosti. Řidiči by tedy měli před odjezdem na dovolenou či prodloužený víkend zpozornět, dodržovat zásady bezpečné jízdy a plánovat trasu s ohledem na možné dopravní komplikace.

Pohled do letošních statistik dopravních nehod zatím není právě optimistický. Letní prázdniny, které právě začínají, jsou přitom na silnicích nejrizikovějším obdobím. V nejbližší době chci předložit vládě nový bodový systém, který snad „přibrzdí“ piráty silnic. Být na sebe ohleduplnější, nespěchat, předvídat, jezdit odpočatí a zbytečně neriskovat můžeme už dnes“, říká ministr dopravy Martin Kupka.


Dlouhodobé statistiky potvrzují, že během prázdnin na silnicích umírá nejvíce lidí. V letech 2011–2019 bylo během července a srpna každý rok usmrceno v průměru 127 lidí, dalších v průměru 569 lidí ročně bylo v důsledku prázdninových dopravních nehod těžce zraněno.

Mezi příčinami smrtelných dopravních nehod za první pololetí letošního roku dominuje nepřiměřená rychlost. Dalšími nejčastějšími příčinami bylo nevěnování plné pozornosti řízení vozidla, přejetí do protisměru, nesprávný způsob jízdy a nedání přednosti.


 
Nejenom v České republice, ale i v dalších státech Evropské unie, evidujeme po uvolnění covidových omezení, citelný nárůst počtu obětí dopravních nehod. V ČR jde ale dokonce o nejhorší bilanci smrtelných nehod za posledních šest let, pokud porovnáme statistiku za leden až květen. Zásadní podíl na tom má jízda  nepřiměřenou rychlostí, nepozornost řidičů a rovněž nepřipoutaní řidiči a spolujezdci,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

BESIP proto shrnuje hlavní doporučení k bezpečné a plynulé jízdě v období prázdnin:
5x pro Vaši bezpečnost
 
  1. Zpomalte
Upravte rychlost v hustém provozu a v místech, kde se pohybuje zvýšený počet chodců a cyklistů.
  1. Soustřeďte se na řízení, ne na telefon
Když řídíte, nerozptylujte se telefonem nebo manipulací s navigací. Obzvlášť nebezpečné je psaní nebo čtení zpráv. Za 5 vteřin ujede auto při 90 km/h rychlosti 100 m. Nepozornost je častou příčinou přejetí do protisměru a fatálních srážek.
  1. Nepřemáhejte únavu či zdravotní stav
Přestávky nebo střídání za volantem je vhodné udělat každé 2-3 hodiny. Dopřejte si 15 min. odpočinek, kdy nenamáháte oči. Největší útlum nastává po poledni, po noční jízdě za rozbřesku a před koncem cesty. Pokud nejste fit, neřiďte. Pozor na vliv léků na řízení (zvláště u léků proti bolesti, úzkosti či nespavosti).
  1. Udržujte bezpečný odstup
Udržujte bezpečný odstup od vozidel před sebou zhruba na úrovni 2 vteřin. Sledujte, kdy vozidlo mine pevný bod (např. dopravní značku, směrový sloupek apod.), odpočítejte 2 vteřiny. Směrové sloupky na rovném úseku silnice nebo dálnice jsou od sebe vzdálené 50 m. To je bezpečný odstup při rychlosti 90 km/h.
  1. Připoutejte se na všech sedadlech
Řidič a všichni spolujezdci, včetně těch na zadním sedadle, musí mít za jízdy vždy zapnutý bezpečnostní pás. Požádejte své spolujezdce, ať jsou připoutání. Jinak ohrožují všechny ve vozidle. Airbag bez pásu vás nechrání. Pás má vést přes rameno a přes pánev, nikoliv přes krk a břicho. S nohami na palubní desce riskujete těžké zranění.
5x pro plynulý provoz
  1. Naplánujte si předem trasu podle navigace
Zjistěte si před odjezdem aktuální situaci na trase a místa dopravních komplikací. Naplánujte si cestu včetně vhodných časů, kdy vyrazit. Zvolte si dopředu oblíbená místa na přestávku.
  1. Jezděte vpravo
Na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla se jezdí vpravo, levý pruh je pouze pro předjíždění. Buďte ohleduplní a uvolněte včas předjížděcí pruh. Když ale dojedete pomalejší vozidlo v levém pruhu, nenajíždějte na něj, netrubte, neproblikávejte ho. Udržujte bezpečný odstup.
 
  1. Dodržujte pravidlo zipu
V místech zúžení vozovky ze dvou na jeden jízdní pruh platí pravidlo „zip“.  Vozidla srovnají rychlost a vytvoří mezery tak, aby se mohli řidiči z končícího pruhu střídavě řadit do pokračujícího pruhu. Vozidla se „proplétají“ až v místě, kde končí jeden z pruhů, nikoliv dříve.
 
  1. Utvořte záchranářskou uličku
V případě pomalu jedoucí nebo stojící kolony na dálnici a silnici pro motorová vozidla vytvořte uličku pro záchranáře. Ulička vzniká vždy mezi pruhem nejvíce vlevo a přiléhajícím pruhem (prostředním, nebo pravým podle počtu pruhů). Vytvořte uličku včas, nikoliv až když zcela zastavíte. Ponechte si odstup od vozidla před sebou pro manévrování.
  1. Plynule projíždějte omezením
Dodržujte rychlostní limit v dopravním omezení. Pokud je doprava vedena ve dvou zúžených pruzích, jeďte plynule a střídavě, tak abyste nezůstávali těsně vedle dalšího vozidla.

Více informací na www.besip.cz.

Přehled největších letních omezení na dálnicích a silnicích 1. tříd v ČR naleznete v přiložené mapě.
Statistiku dopravní nehodovosti naleznete níže:

Příčiny závažných dopravních nehod v letech 2011–2021 v měsících červenec–srpen vs. v ostatních měsících
 
  Následek osoby: usmrcení   Následek osoby: těžké zranění
Příčina nehody Letní prázdniny Ostatní měsíce Rozdíl   Letní prázdniny Ostatní měsíce Rozdíl
nepřiměřená rychlost 34,0 % 38,6 % -4,7 %   28,3 % 28,6 % -0,3 %
nedání přednosti v jízdě 18,1 % 15,1 % 3,0 %   26,0 % 26,9 % -1,0 %
jízda po nesprávné straně vozovky 14,9 % 13,0 % 1,8 %   7,9 % 7,1 % 0,9 %
nesprávný způsob jízdy 13,3 % 12,8 % 0,5 %   16,6 % 15,1 % 1,5 %
nevěnování se řízení 12,3 % 12,1 % 0,2 %   11,6 % 11,4 % 0,2 %
nesprávné předjíždění 4,8 % 4,3 % 0,5 %   4,5 % 3,8 % 0,7 %
nezaviněná řidičem 2,7 % 3,9 % -1,2 %   4,8 % 6,7 % -1,9 %
technická závada vozidla 0,0 % 0,1 % -0,1 %   0,3 % 0,4 % -0,1 %
počet (podíl) 1 345 (21,2 %) 5 004 (78,8 %)     5 921 (21,9 %) 21 166 (78,1 %)  
 
Pozn.: Rozdíly jsou počítány z pohledu letních prázdnin, tzn. zelené odstíny = záporné hodnoty = nižší zastoupení dané příčiny v červenci a v srpnu než po zbytek roku, červené odstíny = kladné hodnoty = opačná situace.
 
Kategorie viníků smrtelných následků dopravních nehod v období leden–květen 2022 (počet viníků se nerovná počtu nehod, protože viník ještě nemusí být určen)
 

Kategorie usmrcených osob (N = 182) při nehodách v období leden–květen 2022
 

 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S teplými dny se na silnice opět ve velkém vrací cyklisté a motorkáři, s nadcházejícími Velikonocemi

27. března 2024

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Na silnice se tak po zimní pauze postupně vrací zranitelní účastníci silničního provozu, řeč je zejména o cyklistech a motorkářích. Obzvláště s ohledem na nadcházející velikonoční svátky, které jsou přirozeně spjaté s mnohem větším provozem na silnicích, stojí za to si připomenout, na co si dát při jízdě pozor jak za volantem, tak za řídítky některého z jednostopých vozidel.

> více informací

Mobilní telefon za volantem

23. března 2024

Držení telefonu patří k nejnebezpečnějším přestupkům, BESIP na to upozorňuje novým videem od internetového baviče Mikýře. Díky chytrým telefonům jsme si zvykli být pořád online, reagovat na zprávy, sledovat videa, pouštět si hudbu, nastavit navigaci a tak dále. 34 % řidičů podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven přiznává, že telefon při řízení někdy používá. Kvůli nepozornosti za volantem přitom zemřelo v roce 2023 na českých silnicích 53 lidí, to je 13 % ze všech smrtelných nehod. Pokud vás zajímá, jak téma mobilu za volantem shrnul pro BESIP internetový tvůrce Mikýř, podívejte se na naše nové video.

> více informací

Česko je patnácté v počtu fatalit na silnicích, loni dohnalo průměr Evropské unie

14. března 2024

Podle předběžných údajů Evropské komise bylo na silnicích v EU v roce 2023 usmrceno 20 400 osob, což představuje meziroční mírný pokles o 1 %. To sice představuje přibližně o 2 360 smrtelných nehod méně (-10 %) než v roce 2019, ale v několika členských státech se klesající trend zastavil. Česko se v roce 2023 dostalo na průměr zemí Evropské unie. Centrum dopravního výzkumu a Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy vydalo historicky první číslo Zpravodaje Bezpečná doprava.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona