Čeští řidiči nedodržují při jízdě bezpečnou vzdálenost, na vybraných dálnicích jim má pomoci nové zn

6. října 2022

Nedodržování bezpečné vzdálenosti od ostatních vozidel patří k nejčastějším příčinám dopravních nehod. Navíc zhoršuje následky nehod, které mají jinou přímou příčinu, jako je například nevěnování se řízení či nepřiměřená rychlost.

Nedodržování bezpečné vzdálenosti od ostatních vozidel patří k nejčastějším příčinám dopravních nehod. Navíc zhoršuje následky nehod, které mají jinou přímou příčinu, jako je například nevěnování se řízení či nepřiměřená rychlost. Doporučený odstup 2 vteřiny od ostatních vozidel přitom nedodržuje mimo obec téměř 70 % řidičů, vyplývá z aktuálních statistik Ministerstva dopravy. Zlepšit by to mělo nově instalované dopravní značení přímo na vozovce na vybraných úsecích dálnic, které řidičům pomůže bezpečný odstup poznat.

Čeští řidiči a bezpečný odstup
Sběr dat, který probíhal v průběhu loňského roku na českých komunikacích, ukázal, že třetina řidičů osobních vozidel nedodržuje na dálnicích bezpečný odstup 2 sekund.  Na silnicích 1. a nižších tříd mimo obec je potom situace ještě horší, tam zmiňovanou 2s vzdálenost nedodrželo téměř 70 % řidičů. Ministerstvo dopravy si nechalo zpracovat i statistiku, která mapovala situaci, kdy řidiči udržují vzájemnou vzdálenost mezi vozidly 1 sekundu a méně. Porušení bezpečného odstupu pod touto hranicí se dopouštěl na silnicích 1. a nižších tříd každý třetí řidič osobního vozidla (v extravilánu). Při vzdálenosti mezi vozidly 1s a méně je přitom již téměř nemožné, aby řidič zvládl včas bezpečně zastavit při nenadálé situaci. Přibližně 0,75 sekund potřebuje řidič na to, aby si vůbec všiml, že se před ním děje něco nečekaného, další čas pak vyžaduje manévr vozidla. Dvě vteřiny tak poskytnou řidiči dostatečný časový prostor na to, aby mohl začít včas brzdit či jinak vhodně reagovat. 
 

Nově instalované dopravní značení na vybraných dálnicích
Podzim a zima jsou na silnicích z hlediska nehodovosti náročným obdobím, dny jsou kratší a zásadně se zhoršuje počasí a s tím spojená viditelnost. Je tedy důležité, aby řidiči byli disciplinovaní a bezpečný odstup, zejména za snížené viditelnosti (šero, déšť, mlha, tma) opravdu dodržovali. 
„Řidiči si často při jízdě ani neuvědomují, že jsou k vozidlu před sebou příliš blízko. Chceme proto motoristům tuto situaci co nejvíce usnadnit a důležitost tohoto pravidla jim připomínat. Proto rozšiřujeme informativní značení k bezpečnému odstupu a nechali jsme ho nově nainstalovat i na vybraných úsecích dálnic D1, D5 a D48. Řidičům toto značení pomůže přímo na vozovce bezpečný odstup poznat,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Na dálnici D1 se značení nachází na 156,5 km v úseku u Velké Bíteše, na dálnici D5 na 26,5 km v úseku u Zdic a na dálnici D48 na 58 km v úseku u Nošovic. 
Řidiči přímo na vozovce uvidí šipky. Vzdálenost mezi jednotlivými šipkami odpovídá jedné sekundě. Optimální tedy je, aby řidič mezi svým vozidlem a vozidlem jedoucím před ním viděl vždy tyto šipky dvě (jednu uprostřed vzdálenosti mezi svým a dalším autem a druhou těsně za ním). Vodorovné značení doplňuje i svislé dopravní značení Bezpečný odstup. Řidiče na význam bezpečné vzdálenosti upozorňujeme také na proměnném dopravním značení (informačních tabulích) na dálnicích sdělením „Dodržuj odstup/ Keep distance“.
 

Jak vzdálenost odhadnout bez dopravního značení
„I bez dopravního značení se dá dvouvteřinová vzdálenost odhadnout. Stačí si vybrat nějaký pevný bod na silnici či vedle ní (dobře poslouží třeba strom či sloup veřejného osvětlení) a ve chvíli, kdy vozidlo před vámi tento bod se svým vozidlem mine, začněte počítat čas. Neměli byste k tomuto bodu se svým vozidlem dorazit dříve, než napočítáte právě dvě vteřiny,“ vysvětluje Tomáš Neřold, vedoucí BESIP. 
Dalšími body, podle kterých se lze při odhadu správné vzdálenosti orientovat, jsou směrové sloupky. Ty jsou na rovných úsecích silnice od sebe umístěny ve vzdálenosti 50 m, což je zhruba bezpečná vzdálenost od ostatních vozidel, pokud jedete rychlostí 100 km/hod. 
K určení toho, jak velký odstup od ostatních při jízdě zvolit, lze také využít mnemotechnickou pomůcku „HALB TACHO“, která se propaguje v Německu, kde platí zákonná povinnost udržovat bezpečnou vzdálenost mezi vozidly. Tato pomůcka říká, že by měl řidič od vozidla před sebou držet odstup, který se rovná polovině rychlosti, která se mu ukazuje na tachometru.

❱   Galerie

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S teplými dny se na silnice opět ve velkém vrací cyklisté a motorkáři, s nadcházejícími Velikonocemi

27. března 2024

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Na silnice se tak po zimní pauze postupně vrací zranitelní účastníci silničního provozu, řeč je zejména o cyklistech a motorkářích. Obzvláště s ohledem na nadcházející velikonoční svátky, které jsou přirozeně spjaté s mnohem větším provozem na silnicích, stojí za to si připomenout, na co si dát při jízdě pozor jak za volantem, tak za řídítky některého z jednostopých vozidel.

> více informací

Mobilní telefon za volantem

23. března 2024

Držení telefonu patří k nejnebezpečnějším přestupkům, BESIP na to upozorňuje novým videem od internetového baviče Mikýře. Díky chytrým telefonům jsme si zvykli být pořád online, reagovat na zprávy, sledovat videa, pouštět si hudbu, nastavit navigaci a tak dále. 34 % řidičů podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven přiznává, že telefon při řízení někdy používá. Kvůli nepozornosti za volantem přitom zemřelo v roce 2023 na českých silnicích 53 lidí, to je 13 % ze všech smrtelných nehod. Pokud vás zajímá, jak téma mobilu za volantem shrnul pro BESIP internetový tvůrce Mikýř, podívejte se na naše nové video.

> více informací

Česko je patnácté v počtu fatalit na silnicích, loni dohnalo průměr Evropské unie

14. března 2024

Podle předběžných údajů Evropské komise bylo na silnicích v EU v roce 2023 usmrceno 20 400 osob, což představuje meziroční mírný pokles o 1 %. To sice představuje přibližně o 2 360 smrtelných nehod méně (-10 %) než v roce 2019, ale v několika členských státech se klesající trend zastavil. Česko se v roce 2023 dostalo na průměr zemí Evropské unie. Centrum dopravního výzkumu a Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy vydalo historicky první číslo Zpravodaje Bezpečná doprava.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona